Det er bestilt en ny teknologisk løsning på porttelefoni i Sameiet Elvehavn Brygge F.
Bakgrunnen er at dagens løsning har vist seg upålitelig, særlig ved overgangen til fjernstyrt programmering. Det gjelder både teknologien med en datalinje som kommuniserer variabelt med sentralen, samt løsningen med selve programmeringen. Programmering foregår via en nettside som det tidvis er problematisk å kontakte via ekstern datamaskin.
Undersøkelser brakte fokus på en teknologisk løsning som ivaretok funksjonaliteten med mobiltelefon som portåpner. Dagens løsning er også tuftet på åpning av ytterdør med mobiltelefon. Gjest kaller på beboer via porttablået; beboer åpner så via mobiltelefon.
Den nye løsningen benytter 4G-nettverket. Så lenge 4G-nettverket er tilgjengelig, fungerer porttelefon. Dette er en betydelig forbedring da dagens løsning gjør krav på en telefonsentral og bruk av nettverkskabel. Sentralen har vist seg upålitelig.
I den nye løsningen monteres det utendørs et tablå som likner på en iPad. Navnene til beboere vises på et touchscreen. Man kan både se og snakke med de som ringer på rett fra mobilen, og man behøver ikke være hjemme for å besvare oppkall. Beboere kan selv velge hva og om man vises på skjermen. Alt skjer via appen Defigo. Ved utleie kan eier tildele leietaker rettigheter via samme app. Alle rettigheter og tilganger overvåkes av styret.
Løsningen inneholder også digital adgangskontroll. Her benyttes mobiltelefonen til å åpne ytterdør og dørene inn til garasjen, begge nivå. Løsningen kan utvides til å inkludere nøkkelbrikker, men det er ikke aktivert i første omgang.
Styret har berettighet tro på at det nye systemet vil tjene våre eiere og beboere på en betryggende måte.
Det er bestillingstid, men det er godt håp om at ny porttelefon er på plass innen jul.